Dovolená červenec 2015 - Slovinsko

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\102CANON\IMG_0014web.jpgKdyž jsem koncem roku 2014 přemýšlel nad cílem dovolené pro další rok, tak padla volba na Slovinsko. V televizi na ČT dávali dokumenty o čs.vojácích, kteří bojovali za 1.světové války v Alpách právě na Slovinsko-Italských hranicích a tak jsem si řekl, že bych se tam mohl podívat a tím byl vybrán cíl cesty. Na dovolenou jsem nejel sám, ale jel semnou také kamarád Honza,který chtěl přidat moře, tak jsem do plánu přidal ještě Chorvatsko. Plán byl následující. Z ČR vjet do Rakouska a kolem Slovenských hranic minout Vídeň, následně pokračovat směrem na Graz a Klagenfurt, kde navštívíme muzeum miniatur a pak do Slovinska k jezeru Bled. Navštívit soutěsku Vingar a přes Podkoren zajet do Italie. Kolem jezera Lago del Predil pod horu Mangart. Cestou navštívit vojenské pevnosti a následně pokračovat přes Kobarit, Postojnaa do Chorvatska k moři. Potom zpět do Slovinska a přes Maribor do Maďarska, Slovenska a zpět do ČR. Podle Googlu to vychází na nějakých 1800km. Spaní bylo plánováno ve stanech, jeli jsme dva na dvou motorkách, já (Petr) na Jawě 350/640 a Honza na Hondě 600F. Vezli jsme s sebou kamery a foťáky, takže máme desítky fotografií a několik hodin videa.

Veškeré přípravy začaly už v zimě, kdy jsme na Hondu vyrobili box pro druhou motobaterii s kapacitou 12Ah a se zásuvkou na 12V. Box měl po dobu stání motorky v kempu sloužit jako zdroj el.energie pro případné dobíjení potřebné elektroniky. Já jsem si na Jawu namontoval větší přední brzdový kotouč a vyrobil boxy pro uložení 2 litrů oleje do benzínu a pro náhradní duši a nějaké drobné náhradní díly, jako je těsnění pod válce a pod hlavu, náhradní lanka a náhradní přední žárovku H4. Samotná příprava motorek před odjezdem byla jenom na mé Jawě a to v podobě výměny pneumatik, kontrola brzdového obložení a seřízení zadní dvojklíčové brzdy, namazání řetězu a přilepení pravého gripu, jelikož se mi začal protáčet, místo přidání plynu jsem jenom otáčel rukojetí.

30.7.2015 : Ráno jsme naložili věci do kufrů a od garáže vyrazili po 9.hodině. 1.den byl plánovaný jako tranzitní, plánu bylo dojet do kempu v Rakouském městě Hartberg. První směr je město Břeclav, kde jsme doplnili nádrže a pak vyrazili do Rakouska směrem na Hohenau a Dürnkrut, kde jsme zastavili u památníku bitvy na Moravském poli, kde roku 1278 proti sobě bojovali král Český a markrabě Moravský Přemysl Otakar II a Rudolf I.Habsburský. Český král Přemysl Otakar byl zde zabit a Rudolf I. si podmanil celou Moravu. (více informací zde)

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Ctvrtek-30\ADATA_SD_56900\2014-10-19\DCIM\101CANON\IMG_9695web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Ctvrtek-30\ADATA_SD_56900\2014-10-19\DCIM\101CANON\IMG_9691web.jpg

Památník bitvy na Moravském poli u obce Dürnkrut

Snědli jsme řízky a pokračovali dál kolem Slovenských hranic téměř do Bratislavy. Před Bratislavou jsme se otočili a jeli na Eisenstadt, Wiener Neustadt, Hartberg. Cestou jsme jeli kolem malého soukromého muzea modelů staveb Rakouských památek. tak jsme se u něj zastavili a za 2.50 Euro navštívili.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Ctvrtek-30\ADATA_SD_56900\2014-10-19\DCIM\101CANON\IMG_9701web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Ctvrtek-30\ADATA_SD_56900\2014-10-19\DCIM\101CANON\IMG_9707web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Ctvrtek-30\ADATA_SD_56900\2014-10-19\DCIM\101CANON\IMG_9709web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Ctvrtek-30\ADATA_SD_56900\2014-10-19\DCIM\101CANON\IMG_9714web.jpg

Do Hartbergu jsme přijeli již v 17,30 a tak jsme se domluvili, že budeme v cestě pokračovat do dalšího kempu, který našla navigace ve městě Graz. Když jsme přijeli do kempu přes celé centrum Grazu, tak jsme zjistili, že kemp CENTRAL je jenom pro karavany, takže jsme byli nuceni hledat další kemp. Ten jsem v navigaci našel v nedalekém městě Leiboch. Po příjezdu k místu, kde podle navigace měl být kemp, jsme žádný kemp nenašli, byla tam jenom zahrada s rodinným domem a na zahradě stál jeden malý stan a jeden starý karavan. Zazvonili jsme na rodinný dům, otevřela nám starší paní a na dotaz zda je to kemp, nám řekla, že ne, ale po krátké domluvě nás nechala za 15Euro na zahradě přespat. Nakonec jsme zjistili, že to dříve kemp býval, jelikož tam byly sprchy, záchody, umývárna, prostě vše co každý kemp má mít. Později přijeli ještě 2 Holanďané ve starém Seatu a také se tam ubytovali.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: E:\kemp_central_000000.jpeg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Ctvrtek-30\ADATA_SD_56900\2014-10-19\DCIM\101CANON\IMG_9724web.jpg

Kemp Central, Graz

Kemp na zahradě rodinného domu v Leibnitz

Najeto 427km.

Ve všech mapkách které jsou v tomto cestopisu se bohužel trasa zobrazuje po dálnici. Nepřišel jsem na to, jak tu dálnici vypnout. Přesto, že dálnice a placené useky mám v google maps vypnuté, tak po uložení odkazu na webové stránky se trasa vypočítá právě přes placené useky a dálnice :o( .

31.7.2015 : probouzíme se v 5,30 a zjišťujeme, že nás v noci napadli slimáci a lezou nám po celém stanu. Bavíme se jejich shazováním z vnitřní strany stanu. Pak si děláme snídani a odjíždíme přes Eibiswald, Völkermarkt do Klagenfurtu, kde je v plánu návštěva muzea Minimundus. Cestou se zastavujeme, abychom udělali pár fotek.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Patek-31\ADATA_SD_56900\2014-10-20\DCIM\101CANON\IMG_9731web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Patek-31\ADATA_SD_56900\2014-10-20\DCIM\101CANON\IMG_9747web.jpg

Klágenfurtu je pěkná zácpa a tak nám nějakou dobu trvá, než se dostaneme přes celé město k muzeu.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Patek-31\ADATA_SD_56900\2014-10-20\DCIM\101CANON\IMG_9831web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Patek-31\ADATA_SD_56900\2014-10-20\DCIM\101CANON\IMG_9750web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Patek-31\ADATA_SD_56900\2014-10-20\DCIM\101CANON\IMG_9759web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Patek-31\ADATA_SD_56900\2014-10-20\DCIM\101CANON\IMG_9804web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Patek-31\ADATA_SD_56900\2014-10-20\DCIM\101CANON\IMG_9765web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Patek-31\ADATA_SD_56900\2014-10-20\DCIM\101CANON\IMG_9766web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Patek-31\ADATA_SD_56900\2014-10-20\DCIM\101CANON\IMG_9769web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Patek-31\ADATA_SD_56900\2014-10-20\DCIM\101CANON\IMG_9785web.jpg

Po prohlídce již jedeme na Slovinské hranice, kde se škrábeme v serpentinách do průsmyku, ale naložená Jawa mě překvapuje, jelikož jedu na třetí stupen a druhy řadím jenom do zatáček. Jelikož nevím, jak se bude při takovém dlouhodobém režimu motor chovat, tak zastavujeme v jedné zatáčce u cesty, aby motor trochu vychladl. Po 10min pokračujeme dál a ve stoupání zastavujeme u semaforu, kde čekáme na zelenou. Jsem zvědav, jak se naložená Jawa do toho kopce rozjede, ale bylo to absolutně bez problému a po projetí opravovaného místa si Jawa do kopce zase jede 60km/h. Na hoře vjíždíme do tunelu a na druhé straně již vyjíždíme na Slovinské straně průsmyku. Podle domluvy jsem odbočil na odpočívadlo, kde jsme chtěli něco sníst. Když jsme zastavili, tak slyším česky "to je Jawa". Byly tam Čeští motorkáři z Třebíče a pokoušeli se opravit jednu z jejich motorek. Snažíme se jim pomoct, ale výsledek se žádný nedostavil. U parkoviště byl postaven památník obětem, kteřé zemřeli při stavbě tunelu. Jednalo se o vězně z nedalekého koncentračního tábora. Památník jsem si vyfotil rozloučili se s Čechy a pokračovali směrem na Bled. U města Bled je stejnojmenné jezero s ostrovem, na kterém je kostel. Nad jezerem se ještě nachází hrad.  Pěkné místo, ale všude je spousta lidi a není ani kde zaparkovat motorky abychom mohli udělat alespoň jednu fotku.Pokračujeme tedy dál, až do plánovaného cíle dnešního dne,  k jezeru Bohinj, kde budeme stanovat v kempu Zlatorog Bohinj. Kemp se nachází až na druhé straně jezera.  Před příjezdem do kempu si jdu vyzvednout kešku na místní vojenský hřbitov, kde jsou hroby vojáků z 1.sv.valky. Při prohlídce křížů nacházím i par Českých jmen. Pak již jedeme do kempu postavit stan.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Patek-31\ADATA_SD_56900\2014-10-20\DCIM\101CANON\IMG_9838web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Patek-31\ADATA_SD_56900\2014-10-20\DCIM\101CANON\IMG_9833web.jpg

Památník obětem koncentračního tábora, kteří zemřeli při stavbě tunelu

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Patek-31\ADATA_SD_56900\2014-10-20\DCIM\101CANON\IMG_9834web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Patek-31\ADATA_SD_56900\2014-10-20\DCIM\101CANON\IMG_9836web.jpg

Pokažená motorka, kterou se snažili opravit

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Patek-31\ADATA_SD_56900\2014-10-20\DCIM\101CANON\IMG_9845web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Patek-31\ADATA_SD_56900\2014-10-20\DCIM\101CANON\IMG_9843web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Patek-31\ADATA_SD_56900\2014-10-20\DCIM\101CANON\IMG_9839web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Patek-31\ADATA_SD_56900\2014-10-20\DCIM\101CANON\IMG_9840web.jpg

Vojenský hřbitov padlích vojáků za 1.sv.vojny

Kemp Zlatorog Bohinj je situován na břehu stejnojmenného jezera a nabízí 3 cenové zóny. Zóna „A+“ je u břehu jezera a je nejdražší, zóna „A“ je na rovné zemi a zóna „B“, která je nejlacinější,  je v lese, kde se stanuje mezi kořeny stromů a kamením. Zónu „B“ doporučuji jenom pro sadomasochisty. My jsme stanovali v zóně „A“ a dohromady jsme zaplatili 27 Euro. Sprchy i záchody jsou čisté.

Tento den jsme najeli 250km.

1.8.2015 : ráno se probouzíme do chladného rána,  venku musí být kolem 10°C.  Okolní hory, které vystupuji z jezera, jsou zahalené do mraků. Děláme si instantní polévku a čekáme, zda se mraky rozplynou, abychom mohli nafotit jezero a hory.  To se nám podaří až kolem 9. hodiny, potom jedeme k vodopádu Savila. Vodopád se nachází asi 4 km od kempu a platí se tam vstupné 2,50€. Od vodopádu jedeme opět kolem celého jezera, na jeho druhé straně dělám par fotek. Projíždíme opět přes lidmi obsazeny Bled a zastavujeme na parkovišti u soutěsky Vingar.  Po zaplacení vstupného procházíme soutěsku až k vodopádu na jejím konci.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\101CANON\IMG_9854web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\101CANON\IMG_9857web.jpg

kemp Zlatorog Bohinj

Jezero Bohinj

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\101CANON\IMG_9887web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\101CANON\IMG_9879web.jpg

vodopád Savila

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\101CANON\IMG_9896web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\101CANON\IMG_9904web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\101CANON\IMG_9905web.jpg

Jezero Bohinj

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\101CANON\IMG_9914web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\101CANON\IMG_9915web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\101CANON\IMG_9924web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\101CANON\IMG_9966web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\101CANON\IMG_9941web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\101CANON\IMG_9959web.jpg

Soutěska Vingar

Po soutěsce pokračujeme již směr Italské hranice, cestou se fotíme u vyhlídky na horu Triglav, nejvyšší horu Slovinska a po pár kilometrech vjíždíme do Itálie.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\101CANON\IMG_9976web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\101CANON\IMG_9987web.jpg

V pozadí byla hora Triglav, ale na fotce není vůbec vidět.

Hraniční přechod do Itálie

Projíždíme městem Tarvisio a odbočujeme opět na Slovinské hranice a stoupáme do Passa de Predil. Cestou zastavujeme u zbytků vojenské pevnosti, která se nachází těsně před Slovinskou hranicí. Pevnost procházíme a děláme pár fotek.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\101CANON\IMG_9992web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\101CANON\IMG_9991web.jpg

Při fotografování k pevnosti přijíždí důchodce s rodinou v autě se Slovinskou SPZ. Po vystoupení uvidí Jawu a říká: „to je Jawa, Jawinka“. Při rozhovoru s ním zjištuji, že má doma malé soukromé muzeum a v něm Jawu 350/638 a je s ní nadmíru spokojen. Mezitím, co rodina prohlíží pevnost mi spolu "kecáme" o Jawách, pak odjíždí. Já dofotím a pokračujeme dál přes Passo de Predil (n.m.v.1156 metrů nad mořem) jedeme k další pevnosti se jménem Predel, která se nachází za Slovinskou hranicí. U ní jsme se fotili s horou Mangart, na kterou zanedlouho vyjedeme.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: E:\slovinsko2_000000web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\101CANON\IMG_9997_hdrweb.jpg

Hraniční přechod do Slovinska na Passu de Predil

Slovinské Alpy s horou Mangart a v popředí vojenská pevnost Predel

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\102CANON\IMG_0004web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\102CANON\IMG_0008web.jpg

Pevnost Predel a okolní hory

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\102CANON\IMG_0010web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\102CANON\IMG_0012web.jpg

Honza s Horou Mangart

Já s horou Mangart

Po prohlídce pevnosti již jedeme na naše nejvyšší místo na dovolené. Vyjedeme do výšky 2072m, do sedla pod vrchol hory Mangart (2678m n.m.). Pojedeme po 10 km dlouhé silnici, která je úzká akorát na jedno auto, je plná zatáček, má několik tunelů a je zpoplatněna cenou 5 Euro. Postavena byla roku 1938. Po cestě se nedá jet rychle, jelikož není za zatáčky vidět, ale to mi nevadí, jelikož Jawa jede maximálně na 2.rychlostní stupeň (50km/h), ale občas tam zařadím i 3. Zatáčky (vracečky) projíždím opatrně na jedničku. Takže můj styl jízdy je: zatáčka – 1.rychlost, rozjet na plno, za 2 a zase plný, aby motor měl potřebné otáčky (3800 ot/min), zpomalit na jedničku, projet zatáčku a zase od začátku. Bylo mi té motorky líto, ale motor krásně běžel a pořád táhnul, takže jsem to tímto stylem vyjel až na vrchol.   Pod vrcholem jsme potkali malý karavan, který se sotva plazil, mi jsme ho předjeli, až se za námi dostal na vrchol cesty, tak musel hodně dlouho chladit motor. Během výjezdu se zatáhla obloha a občas spadly nějaké kapky deště. Tak rychle udělat fotky a jedeme do kempu. Mangart si musím někdy zopakovat při pěkném počasí.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\102CANON\IMG_0016web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\102CANON\IMG_0031web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\sobota1\ADATA_SD_56900\2014-10-21\DCIM\102CANON\IMG_0017web.jpg

Pod Mangardem

Video z výjezdu na Mangart

Cestou z Mangartu jsem trošku připálil zadní brzdu, ale motorka pořád dobře brzdila. V dolní části na křižovatce zabočujeme na most a přes Log pod Mangartem přijíždíme k pevnosti Kluže, ale jelikož je 20.00 hodin a jemně prší, tak pokračujeme dál do obce Bovec, kde se ubytováváme v kempu Polovnik. Když stavíme stan, tak začíná pršet a s krátkými přestávkami prší celou noc.

Kemp Polovník se nachází na kraji obce Bovec. Kemp má velkou rozlohu, sociální zařízení je čisté, na záchodech je toaletní papír, u umyvadel je tekuté mýdlo a papírové utěrky. V kempu mají uzamykatelné boxy se zásuvkou na 240V, kde si můžete zamknout a dobít si např. mobil, či fotoaparát.  Cena za 2 osoby + 2 motorky a jeden stan byla 20 Euro.

Ujeto 163 km.

2.8.2015 : ráno se budíme do deště a tak čekáme až přestane pršet. To se stane až po 11.hodině a tak balíme stan a vyrážíme zpět k pevnosti Kluže, kterou jsme předchozí den z důvodu pozdní hodiny a deště jenom projeli. Jedná se o pevnost která zažila již Napoleonské tažení na Vídeň a potom i 1.světovou válku. Pevnost je veřejně přístupná a ve vnitřních prostorách je malé muzeum, ve kterém jsou nálezy z 1.světové války. Při vstupu na nádvoří pevnosti si ukopnu podrážku na motorkářských botech. Po zaplacení vstupného 3 Eura procházíme muzeum pevnosti.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Nedele2\ADATA_SD_56900\2014-10-22\DCIM\102CANON\IMG_0095web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Nedele2\ADATA_SD_56900\2014-10-22\DCIM\102CANON\IMG_0093web.jpg

Pevnost Kluže z pohledu od silnice

Kluže z pohledu z cesty na pevnost Hermann

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: E:\Untitled_000000.jpg

Nálezy z míst bojů 1.světové války

Kostka půdy z místa bojů 1.sv.války o velikosti 1x1 metr

Nedaleko od pevnosti Kluže je zřícenina další pevnosti s jménem Hermann, která byla postavena až v roce 1900. Od pevnosti Kluže k ní vede 1292 metrů dlouhá cesta s převýšením 114m , která je vytesaná do úbočí skály a vede přes jeden 113 metrů dlouhý tunel. Na pevnost Hermann vycházíme pěšky v motorkářském oblečení, jsme docela unavení. Prozkoumáme pevnost, uděláme pár fotek a vracíme se zpět k motorkám.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Nedele2\ADATA_SD_56900\2014-10-22\DCIM\102CANON\IMG_0080web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Nedele2\ADATA_SD_56900\2014-10-22\DCIM\102CANON\IMG_0089web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Nedele2\ADATA_SD_56900\2014-10-22\DCIM\102CANON\IMG_0084web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Nedele2\ADATA_SD_56900\2014-10-22\DCIM\102CANON\IMG_0083web.jpg

Pevnost Hermann

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Nedele2\ADATA_SD_56900\2014-10-22\DCIM\102CANON\IMG_0088web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Nedele2\ADATA_SD_56900\2014-10-22\DCIM\102CANON\IMG_0091web.jpg

Výhled z pevnosti Hermann

O pevnostech se více dozvíte zde: oficiální web, Wikipedia

Od pevností pokračujeme do Kobaritu, kde chceme navštívit muzeum 1.světové války, ale po příjezdu k muzeu nemůžeme najít místo k zaparkování, tak pokračujeme ke kostnici, kde děláme pár fotek. V kostnici v Kobaritu je pohřbeno 7014 Italských vojáků ze Sočské fronty. Více info zde. Pak ještě fotíme most přes řeku Soču a následně nabíráme směr Idrija.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Nedele2\ADATA_SD_56900\2014-10-22\DCIM\102CANON\IMG_0103web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Nedele2\ADATA_SD_56900\2014-10-22\DCIM\102CANON\IMG_0100web.jpg

Kostnice v Kobaritu

Most přes Soču

Před Idrijí musím prudce brzdit a díky tomu se mi kousla zadní brzda a štít bubnu se protočil a ohnul záchyt reakce zadní brzdy a ze štítu se uštípl kousek úchytu, co drží v záchytu reakce. Na benzince obcházím motorku a přemýšlím co dál. Nejprve mě napadá, že ten záchyt narovnám, ale vidím, že na štítu bubnu je poškozený úchyt té reakce. Takže i když reakci brzdy narovnám, tak při nejbližší příležitosti se může stát to samé a už bych si mohl třeba i s motorkou ustlat na zemi. Proti protočení štítu bubnu nyní brání úchyt bowdenu, který se opírá o zkřivený záchyt reakce. Tak to nechám tak a pojedeme dál. Přece se kvůli takové maličkosti nevrátím domů. Povoluji zadní brzdu a také ji rozšteluji, aby se náhodou zase nekousla. Od této doby brzdím na 99% jenom přední a tím co dovolí motor.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Nedele2\ADATA_SD_56900\2014-10-22\DCIM\102CANON\IMG_0112web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Nedele2\ADATA_SD_56900\2014-10-22\DCIM\102CANON\IMG_0113web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Nedele2\ADATA_SD_56900\2014-10-22\DCIM\102CANON\IMG_0114web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Nedele2\ADATA_SD_56900\2014-10-22\DCIM\102CANON\IMG_0114aweb.jpg

Poškození zadní brzdy

Jediné co brání protočení zadní brzdy

Za městem Idrija odbočujeme na štěrkovou lesní cestu a stoupáme serpentinami nad město a pak již po asfaltce do obce Cerni Vrh. Honza se svojí Hondou CBR600 na tuto štěrkovou cestu jet nechce, ale nakonec jej ukecám a tak jedeme. Po několika zatáčkách potkáváme motorku, která jede v protisměru. Je to klasická „kroska“ a zajímalo by mě co si tak myslel, když viděl po této cestě projíždět supersport :o) .

Přes Vipavu a Postojnou míříme do kempu Pivka Jama. V Postojné mi Honza do iterkomu říká, že nemám zapnutý blinkr a já zjištuji, že mi nefungují blinkry a ani nesvítí brzdové světlo. Takže mám pokaženou elektriku. Jediné co funguje, jsou světla a zapalování. Při cestě do kempu přemýšlím co je asi pokažené. Zda relé, nebo pojistka. Kdybych alespoň věděl jak jsem před třemi roky tu elektriku předělal. Proti původní elektrice má moje Jawa 3 relé, 5 pojistek a několik metrů vodičů. Po příjezdu do kempu využívám světla a hledám závadu na elektroinstalaci. Naštěstí to byla jenom pojistka.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: E:\pivka jama_000000web.jpg

Kemp Pivka Jama

Kemp Pivka Jama je čistý s teplou vodou. Na toaletách je toaletní papír a u umývadel tekuté mýdlo a papírové utěrky.

Najeto 166 km.

3.8.2015 : ráno po snídani jedeme do jeskyně Postojnska Jama. Parkujeme na parkovišti, které je pro motorky zdarma, a jdeme si koupit vstupenky. Vstupenky kupujeme společné pro Postojnskou Jamu a Predjamsky Grad, díky tomu jsme ušetřili pár Euro. Ke vstupenkám dostáváme Českého audioprůvodce a pak čekáme na otevření jeskyně. Po otevření nás připojili k Japonské výpravě a pak v jeskyni nasedáme na důlní vláček, který nás odveze do nitra jeskyně, cestou projíždíme mezi krápníky. Po nějakých 2 km vysedáme a v prohlídce pokračujeme pěšky. Jeskyně je úžasná, obrovská s bohatou výzdobou. Po 2 hodinách nasedáme opět na vláček a ten nás zase odveze na začátek jeskyně. V jeskyni je zakázané fotografování, takže nemám žádné fotky. Tuto jeskyni doporučuji na prohlídku. Po odchodu z jeskyně namažeme řetězy na motorkách a jedeme na prohlídku asi 9km vzdáleného Predjamského Gradu.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Pondeli3\ADATA_SD_56900\DCIM\102CANON\IMG_0117web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Pondeli3\ADATA_SD_56900\DCIM\102CANON\IMG_0122web.jpg

Vstup do Postojnské jeskyně

Predjamsky grad

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Pondeli3\ADATA_SD_56900\DCIM\102CANON\IMG_0127web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Pondeli3\ADATA_SD_56900\DCIM\102CANON\IMG_0129web.jpg

Interier hradu

Nejstarší část hradu

Po prohlídce hradu jedeme již směr Chorvatsko. Necelé 3 km od hradu zastavujeme na oběd a objednáváme si Čevapčiči a hranolky. Čevapčiči nám přinesli, ale na hranolky zapoměli.  Pak již jedeme na Chorvatské hranice. Před hranicemi je téměř 1km dlouhá kolona a tak popojíždíme až na hranici. Tam celník jenom mávne a my vjíždíme do Chorvatska. Za hranicemi měníme každý 40Euro na Chorvatské Kuny a již se řítíme do Rijeky. Tam zastavujeme u Lidlu, kde kupujeme vody a pečivo a také měníme plán ubytování. Namísto plánovaného kempu Preluk u města Rijeka volím v navigaci kemp Povile a pokračujeme podél pobřeží do kempu. V jednom zálivu stojí velká vojenská loď. V kempu stavíme stan nedaleko staršího páru z Bohuňovic u Olomouce. Projdeme si celý kemp a pak se jdeme koupat do moře. Večer děláme večeři a domlouváme se kam druhý den pojedeme. Volba padla pokračovat dál na jih kolem pobřeží a u Zadaru odbočit na sever směr Bosna.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: D:\Users\Petr\Desktop\Untitled_000000web.jpg

Kemp Povile: Kemp je situovaný přímo na pobřeží moře. Čistý, ale ve sprše tekla jenom studená voda.

Najeto 165km.

4.8.2015 : Honza se jde ráno ještě vykoupat do moře, pak balíme stan, fotíme motorky u moře a pokračujeme tedy kolem moře směrem na Zadar. Silnice je samá zatáčka a je na ní omezená rychlost na 50-60km/h, díky tomu se můžeme kochat pohledem na moře. U Starigradu zastavujeme u restaurace na oběd. Honza si obědnává Čevapčiči s CocaColou a já jenom vodu. Dál jedeme do Jasenice a po silnici č.27 od moře opět stoupáme do místních hor. Příroda je zde úplně jiná než jsme zatím viděli. Málo zeleně a vystupující vápencové skalky. Na jednom místě zastavujeme abychom udělali pár fotek.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Utery4\ADATA_SD_56900\DCIM\102CANON\IMG_0139web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Utery4\ADATA_SD_56900\DCIM\102CANON\IMG_0152web.jpg

Fotka Jawy v kempu

Za Starigradem

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\streda5\ADATA_SD_56900\DCIM\102CANON\IMG_0159web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\streda5\ADATA_SD_56900\DCIM\102CANON\IMG_0156web.jpg

Nad městem Jasenice

Jinak projíždíme územím nikoho. Sice tu jsou značky začátek a konec obce, ale domů je tu jenom pár a většinou vybydlené. Ze začátku jedeme v obcích podle předpisu 50km/h, ale když vidíme, že tu široko daleko nikdo není a místí zde jezdí bez zpomalení, tak po nějaké době také v obcích nezpomalujeme. Po několika desítkách kilometrů jízdou tímto územím se jako mávnutím kouzelného proutku objevuje údolí s městem Knín. Zde zastavujeme pro benzín na k Lídlu koupit pečivo a vody. Honza šel nakoupit a já čekám na parkovišti u motorek. Najednou slyším známý zvuk dvoutaktního motoru, na parkoviště přijíždí nabalená červená MZ 251 s Chorvatskou SPZ. Jdu se na MZetu podívat a fotím si ji. Chválím mu MZetu a on mi začíná vysvětlovat co to je za motorku. Na to já mu říkám, že MZety znám že to je Německá motorka a on se mi snaží vysvětlit, že z východního Německa. Já se směju a říkám, že vím, že je to „DDR“, že já jsem z České republiky. Na to mi řekne, že mi, jsme vyráběli Jawu, tak se směju a říkám, že jsem na jedné přijel. Jak tohle slyšel, tak hned ji chtěl vidět, tak jdeme zase zpět k mojí Jawě. Chvíli se spolu bavíme a já se dozvídám, že je majitelem nové Jawy 125/810. Pak přichází Honza s nákupem a hledí na mne jak se tam bavím s Chorvatem. Pak ještě udělám fotku MZ, nabalíme nákup a chceme odjet, opět slyšíme zvuk MZety, na parkoviště přijíždí druhá MZ 251 a parkuje vedle té první. Majitelé se spolu začnou bavit a já si jdu ještě prohlédnout i tu druhou. Pak udělám ještě jednu rychlou fotku a rozloučím se. Když se oblékáme, tak k nám přichází další Chorvat a ptá se nás, odkud jsme, kam a kudy jedeme. Tak si s ním opět pokecám čeko-slovensko-ruským jazykem a kupodivu si sním rozumím.  Při sjíždění z parkoviště, které je nad úrovní hlavní silnice brzdím přední brzdou a poznávám Chorvatský kluzký asfalt. Pěkně mi přední kolo podjede a jsem rád, že jsem motorkou nenaboural přede mnou stojící auto. Pak už po objížďce jedeme směr nedaleká Bosenská hranice.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Utery4\ADATA_SD_56900\DCIM\102CANON\IMG_0166web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Utery4\ADATA_SD_56900\DCIM\102CANON\IMG_0167web.jpg

Město Knín

Mz 251

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Utery4\ADATA_SD_56900\DCIM\102CANON\IMG_0169web.jpg

2x MZ 251

Z Knína jedeme kolem zrušené železnice a stoupáním vyjedeme zase do kopců, kde je hraniční přechod do Bosny a Hercegoviny. Chorvatské hranice jsme projeli bez problémů a během minuty vjíždím do mezi hraničního prostoru, kde čekám na Honzu. Následně jedeme na Bosenskou celnici a tam mají povyražení z toho, že přijela Jawa. Celník se mě ptá, jestli to je 350 a chce, abych tam zavrčel. Když tedy veterán, tak po dlouhé době místo startéru použiji startovací páku a na jedno šlápnutí tam nastartuju. Jawa byla odměněna zdviženým palcem a já jsem se posunul za celnici. Pak přišel na řadu Honza se svojí Hondou, celník se hned ptá, zda má také Jawu. Honza říká, že ne, že má Hondu. Během odbavování se smáli zvuku dvoudobého motoru a celník pořád říkal:“bam, bam, bam“ a smál se u toho.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: E:\Untitled_000000.tiff

Bosenská celnice

Za hranicí pořád stoupáme, příroda se mění a připomíná mi Šumavu. Po pár kilometrech přijíždíme k vesnici, nebo přesněji k tomu, co zde po vesnici zbylo. Opuštěné domy, některé z nich jsou rozestavěné a všechno je strašně zarostlé. Do této vesnice zajíždíme, jelikož jsme se rozhodli najít nějaké místo na přenocování, nic nám ale nevyhovuje.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Utery4\ADATA_SD_56900\DCIM\102CANON\IMG_0173web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Utery4\ADATA_SD_56900\DCIM\102CANON\IMG_0174web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: E:\vesnice2_000000web.jpg

Neznámá vesnice v Bosně

Pak jedeme kousek dál, kde nacházíme další opuštěný barák a tak jedeme k němu. Nejprve je cesta a potom už se s motorkami brodíme vysokou trávou, ale na stan tam není vhodné místo, protože nikde není kousek rovného místa, tak se zase vracíme zpět na silnici a pokračujeme v cestě.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: E:\Untitleddfgd_000000web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: E:\Untitled_000000web.jpg

Hledání místa pro stanování

Po pár minutách přijíždíme k obydlenému stavení, já zastavuji u chlápka, co v kolečkách veze dřevo. Ptám se, zda je někde v okolí kemp, i když vím, že tam nic není, on mi říká, že kemp tam nikde není a zda chci někde přenocovat. Odpovídám, že ano, on na to říká: „stan si postavte třeba tam“ a ukázal na louku před barákem, hned vedle pole, kde vyorávali brambory. Zajedeme tedy za nejbližší keř a stavíme stan. Pak vidím, jak te chlapík jde k nám a něčím mává, tak mu jdu naproti, vidím, že drží moji rukavici, kterou jsem si na silnici sundal a zřejmě ni spadla z motorky. Děkuji mu a on mi nabízí pomoc v podobě vody, či elektřiny. Za to mu děkuji a snažím se mu vysvětlit, že vše máme. Když máme postavený stan, vidím, že jde kolem další domorodec, který byl před tím u toho domu. Má sebou ženu a dvě malé děti. Domorodec nás zdraví zamáváním a tak i já mu tak odpovím. Děti se přidají a tak tam na sebe máváme jako idioti. Vzpomněl jsem si, že mám v kufru želatinové kyselé rybičky od firmy JoJo, tak je vytáhnu a jdu za nimi je dětem nabídnout. Nakonec snědli celé balení a já si s dospělými pokecal. Pak už jenom večeře a spát.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\Utery4\ADATA_SD_56900\DCIM\102CANON\IMG_0177web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: E:\stan.jpg

Stanování na louce

Dnes ujeto 294km

5.8.2015 : Dnes je v plánu přejezd Bosny, Chorvatska a dojet až k maďarskému Balatonu. Tak tedy ráno snídaně, uklidit louku a vyrážíme směr Drvar a Bosanski Petrovac. Cestou zastavuji u lesa a Honza mě upozorňuje na stromy. Nejprve nechápu, ale pak vidím cedule s upozorněním na miny. Silnice se tu různě klikatí, stoupá a zase klesá. Chvíli jedeme v mracích a pak zase chvíli nad mraky.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: E:\lebka_000000web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\streda5\ADATA_SD_56900\DCIM\102CANON\IMG_0182web.jpg

Cedule upozorňující na miny

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: E:\vmracichweb.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: E:\mrakyweb.jpg

Chvíli v mracích

Chvíli nad mraky

Pak pokračujeme na Sanski Most. V obci Velagiči zastavujeme na benzínce, abychom natankovali benzín. Venku stojí starší muž a hned přiskakuje a plní mi nádrž benzínem. Přitom má klasické otázky. Odkud jsme, kam a odkud jedeme a jak se nám tam líbilo.

Jak potom pokračujeme, tak téměř v každé obci, či městečku je postavená mešita. Ve městě Sanski Most vidíme velkou mešitu a tak k ní zajíždíme , abychom ji vyfotili. Ale stojí v centru, okolo je tolik lidí, že nemáme ani kde zastavit, takže jenom projedeme okolo a natočíme ji kamerou.

Popis: Popis: Popis: Popis: E:\mešitaweb.jpg

Nešita ve městě Sanski Most

Pak na řadu přichází Prijedor. Mezi městy Sanski Most a Prijedor míjíme velikou ceduli s nápisem „Vítejte v Republika Srpska“. To mě docela udivilo a byl jsem poněkud zmaten, kde vlastně jsem. I dvojjazyčné názvy se změnily. Dříve bylo první v latince a pod ním v cyrilici a nyní první cyrilice a pod ní latinka. I policie již neměla na autě latinku, ale cyrilici. Až doma si na internetu zjišťuji, kde jsme vlastně byli a wikipedie mi dává odpověď.

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: E:\cedule_000000web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: E:\policia_000000web.jpg

Dvojjazyčné názvy měst v Bosně

Označení policejních vozidel v Republice Srbské

Dále pokračujeme na Kozarskou Dubicu, Draksenic a Bosensko-Chorvatskou hranici. Na celnici moje Jawa opět budí pozornost a celnici ji chválí. Pak vjíždíme do Chorvatska a to doslova přeletíme na Maďarské hranice. V Chorvatsku mám na tachomtru 200km od posledního tankování a tak podle dohody začínám hledat benzínku. Našli jsme 3 a všechny byli zavřené. Až těsně před hranicí, když mám na tachometru téměř 250km  má jedna otevřeno a tak tankujeme.

Přejezd do Maďarska byl rychlý a naprosto bez problému. Pak zastavujeme u Tesco ve městě Szigetvár. Jdu do směnárny vyměnit Chorvatské Kuny za Forinty a kupuji tam na večeři 2 maďarské klobásy. Pak již pokračujeme přes město Kaposvár k Balatonu. Ubytováváme se v prvním kempu, který máme po cestě, jmenuje se Balatontourist Lidó Kemping. Cena za dvě motorky, dvě osoby a jeden stan 15Euro.

Když máme postavený stan, tak si jdeme před kemp ke stánku s pitím. Já si tam kupuji za 400Forintů 0,5l ledové kávy a Honza za stejnou cenu, stejné množství nealkoholického Mochita. Pak jdeme na pláž s vidinou, že se okoupeme, ale když vidíme tu špinavou vodu, tak téměř se slzou v oku vzpomínáme na krásné čistě moře.

Jdeme se osprchovat a sníst koupené klobásy. Klobásy jsem koupil velmi dobré a byly opravdu Maďarské. Když se Honza do klobásy zakousnul a rozžvýkal první sousto, tak mu z očí vyhrkli slzy. A řekl, že jsou snad dělané z čili papriček. Já jsem z něj málem umřel smíchy a spokojeně pokračoval v konzumaci svojí klobásy. Je tedy pravda, že mám rád vše pikantní, ale i já uznal, že je to moc.

Popis: Popis: Popis: Popis: G:\slovinsko2015\streda5\ADATA_SD_56900\DCIM\102CANON\IMG_0184web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: E:\balaton3_000000web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: E:\balaton2_000000web.jpg

Popis: Popis: Popis: Popis: E:\balaton1_000000web.jpg

Balaton

Dnes ujeto 454km

6.8.2015 : Dnešní den je již poslední a máme jediný cíl. Zastávka na Slovensku, v Oaze Sibiřských tygrů v Kostolné při Dunaji.

Na snídani jsme dojedli klobásy ze včerejška a jedeme přes Székesfehérvár a Györ. Dnes je nejhorší vedro které jsem za celou cestu zažil. Bunda mi úplně peče do zad a v Györu se mi po informaci, že se mi přehřívá, vypíná telefon. Super, nyní jsem bez navigace, nemáme mapu a jsem upečený jako sele na rožni. Pokračujeme podle směrových tabulí a do Slovenska vjíždíme směrem na Velký Meděr, pak směr Bratislava a v Samorínu odbočujeme podle značek na Senec. Před Sencem je značka Kostolná při Dunaji a podle šipek „Tygre“ přijíždíme k Oáze Sibirského tygra. Hned po zastavení zahazuji bundu a jsem hrozně naštvaný na to vedro. Na tygry se jde podívat pouze Honza, jelikož já jsem tam byl loni a nyní na to nemám náladu. Po odchodu Honzy si stoupnu bokem do stínu, během chvilky přijede auto plné nepřizpůsobivých obyvatel a zastavují u parkoviště. Hledí na naše motorky, kde máme bundy a přilby. Něco se se domlouvají, řidič se rozhlédne okolo a v tom mě tam vidí stát. Tak okamžitě zase odjíždí pryč. Během 2 minut slyším nějakou ránu, jdu se podívat na motorky, na které nevidím přes stojící auto. Honzova Honda leží na zemi a v asfaltu je díra po stojanu. V tom horku se natolik rozpustil asfalt, že se do něj stojan zabořil 5cm a motorka spadla. Jenže já ji kvůli váze nemohl postavit na kola. Ještě, že mám náhradní klíče a mohu oddělat kufry, potom už motorku zvedám a převážím do stínu. Motorce se naštěstí nic nestalo, jelikož ležela na kufru, ale ten to bohužel odnesl oděrky od kamínků, co byly na asfaltu. Pak přemístím i svoji motorku a dál čekám na Honzu. Jak přijde, tak je naštvaný, že se nemohl s tygrem vyfotit a žádného pořádně neviděl, protože i oni jsou před horkem zalezlí. A když mu říkám, že mu spadla motorka, tak jej ještě dorazím. Pak nasedáme na motorky a jedeme směrem Senec, Trnava, Hodonín, Kyjov a Kroměříž. V Kroměříži ještě tankuji plnou, abych věděl, jakou jsem měl celkovou spotřebu.

Popis: Popis: G:\slovinsko2015\ctvrtek6\ADATA_SD_56900\DCIM\102CANON\IMG_0190web.jpg

Spící tygr

26,50 litr

Celkem byly 2 poruchy:

Zadní brzda a pojistka

Celou cestu jsme jeli mimo dálnice

Dovolenou jsem si krásně užil. Alpy jsou nádherné, výjezd na Mangart bych nazval jako úžasný a lidi v Bosně srdeční a již začínám plánovat další. Letos jsem přes Bosnu a Hercegovinu jenom projel, ale v roce 2017 bych se tam chtěl na několik dní vrátit a projet ji ze severu na jih. Tak mi to doufám vyjde.